Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 30. joulukuuta 2015

Asiakaspalvelu ja Jorma viina eli koktailjuoma *

jormas: päivis kirjoitti eilen blogissaan mukavasti iloisesta veronmaksajasta ja asiakaspalvelusta. Siitä innostuneena kirjoitan minäkin Alkon asiakaspalvelusta.

Aikoinaan eniten käyttämäni lähikauppa oli Jyväskylässä Gummeruksenkadun Alko, jossa kävin käytännössä joka arkipäivä parhaimmillaan pari-kolmekin kertaa. Siellä oli yksi myyjä, jolla oli olemattomaan itsetuntooni väkivahva ote. Häntä pelkäsinkin enemmän kuin hammaslääkäriä, sillä hänellä oli valta päättää sillä hetkellä elämäni tärkeimmästä asiasta.
Koin, että hän oikein kyttäsi mihin jonoon usein tyhjine pulloineni asetuin. Sitten hän pitkin nenänvartta mittasi minua läpitunkevalla katseellaan pudottaen viimein arvionsa Jumalaakin korkeammalta: "Jaahas, täällä taas........ Taitaa nyt kuitenkin olla niin, että on edelleen niitä pohjia niin paljon, joten annetaan olla tällä kertaa. Mutta koitapa huomenissa uudelleen ja mukavaa päivänjatkoa kuitenkin."

Viimein koitti päivä, kun viinanjuontini loppui. Jonkun päivän kuluttua keräsin nurkistani joka ainoan kalja-, viini- ja viinapullon, jotka kiikutin Vaasankadulta puolenkymmenen muovikassin kanssa samaiseen Alkoon. Oikein kyttäsin, että varmasti tämä kuluneen vuoden ykkösinhokkini tulee minua palvelemaan kaikkivaltiaan katseineen.
Näin myös kävi: "Jaahas, päivää. Että mitäpä saisi olla tällä kertaa." Tätä juuri odotin: "Kuule äijä, sinulle ei ole putiikissasi ainuttakaan tuotetta, johon minä enää kolikoitani laittaisin. Joten otan palauttamieni tyhjien pullojen saldon rahana." Koin kuinka vuosia minua otteessaan pitänyt Alkon myyjä kutistui silmissäni aivan normaalin ihmisen kokoiseksi ja näköiseksi.

Vuosien kuluttua olin Keljon Alkosta hakemassa alkoholitonta olutta ja kas, samainen myyjä oli siellä. Hän myös palveli minua hyvin ystävällisesti. Tähän totesin, että on näemmä asiakaspalvelu tullut Alkoonkin. Hän katsoi pilke silmäkulmassa minua ja loihe lausumaan: "No joo, ehkä niinkin. Mutta kyllä meillä tapahtuu joskus asiakkaissakin muutoksia. Siitä lähtien on mukavalla mielelle moikattu, jos on tultu vastaan työpaikan ulkopuolellakin.

Ei kommentteja: